Statut przedszkola
Statut Przedszkola Niepublicznego „Słoneczko” w Głogowie
§1
1. Nazwa przedszkola nadana niniejszym statutem brzmi: Przedszkole Niepubliczne „Słoneczko”
w Głogowie.
2. Organem prowadzącym przedszkole jest: „LE-MI” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji.
3. Siedziba przedszkola znajduje się w Głogowie 67 – 200, ul. Gwiaździsta 3a.
4. Przedszkole używa pieczęci o treści:
PRZEDSZKOLE NIEPUBLICZNE
„SŁONECZKO” w Głogowie
ul. Gwiaździsta 3a, 67 – 200 Głogów
5. Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.
6. Przedszkole działa na podstawie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Gminy Miejskiej Głogów.
§2
Ilekroć w statucie mowa bez bliższego określenia o:
1. Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Niepubliczne „Słoneczko” w Głogowie.
2. Podstawie programowej wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć obowiązkowe, na danym etapie kształcenia, zestawy celów i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinno posiadać dziecko kończące przedszkole.
3. Rodzicach – należy przez to rozumieć rodzice/prawni opiekunowie.
§3
1. Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych. Celem przedszkola w szczególności jest:
a) rzetelne wypełnianie funkcji opiekuńczej, wychowawczej i kształcącej,
b) realizowanie celów wychowania przedszkolnego określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
c) wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym oraz przyrodniczym,
d) kształtowanie i rozwijanie otwartości dziecka wobec siebie, rówieśników, innych ludzi, świata i wobec życia,
e) Pomoc i wspieranie rodziców w opiece, wychowaniu i kształceniu dzieci.
§4
1. Przedszkole realizuje cele określone w Ustawie o Systemie Oświaty, w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i wymienione w §3 poprzez zadania, a w szczególności zadaniem przedszkola jest:
a) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków opieki, wychowania i kształcenia dzieci.
b) wpajanie zasad kultury, kultury ogólnej i zasad dobrego wychowania opartych na uniwersalnych wartościach etycznych.
c) opieka nad dziećmi, wychowanie i nauczanie w atmosferze akceptacji, tolerancji i poczucia bezpieczeństwa.
d) przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej tak, aby wszystkie dzieci opanowały umiejętności i wiadomości określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
e) podtrzymanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, językowej, religijnej oraz własnej kultury
i historii.
f) wspieranie rodziców i współpraca w wychowaniu dzieci.
g) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującym prawem.
h) przygotowanie dzieci do pokonywania stresu, trudności i współzawodnictwa w życiu.
i) ułatwienie społecznej integracji wszystkich dzieci.
j) kształcenie umiejętności społecznych, poczucie solidarności, pomagania sobie nawzajem i przygotowanie do odnajdywania swojego miejsca w grupie oraz w społeczeństwie.
k) rozwijanie u dzieci takich cech charakteru jak: samodzielność, odpowiedzialność, życzliwość i uczciwość.
l) tworzenie warunków do rozwoju osobowości, aktywności twórczej i krytycznego myślenia każdego dziecka.
m) kształtowanie wrażliwości na wartości dobra, prawdy i piękna.
2. Przedszkole realizuje zadania wymienione w ust. 1 wspomagając indywidualny rozwój dziecka
i przygotowując dzieci do nauki w szkole:
1.Organizuje proces edukacyjny:
a) dając możliwość wyboru miejsca i rodzaju aktywności,
b) umiejętnie przeplatając zabawę nauką,
c) stosując metody i formy pracy dostosowane do ich potrzeb, możliwości rozwojowych i zainteresowań dzieci,
d) zapoznając dzieci z dziełami kultury polskiej,
e) tworząc sytuacje edukacyjne sprzyjające kształtowaniu wiadomości i umiejętności intelektualnych, społecznych i fizycznych.
2.Doradza i wspiera działania wychowawcze rodziców:
a) przekazuje rodzicom rzetelną informację o wynikach obserwacji i diagnozy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,
b) informuje rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu.
3. Przeprowadza obserwacje pedagogiczne i diagnozy dziecka w celu poznania możliwości rozwojowych dziecka i poznania stopnia gotowości szkolnej dziecka.
4. Współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi specjalistami w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie:
a) konsultacji i doskonalenia,
b) pomocy w zakresie doboru metod i form pomocy udzielanej dzieciom,
c) specjalistycznej diagnozy dziecka,
d) nawiązania współpracy rodziców z poradnią psychologiczno-pedagogiczną lub innymi specjalistami.
5. W zależności od potrzeb w przedszkolu organizowane są dla dzieci zajęcia dodatkowe opłacane ze środków finansowych przeznaczonych na działalność przedszkola.
6. Przedszkole realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku dzieci.
1) Organizuje proces edukacyjny zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, higieny pracy umysłowej.
2) Opiekę nad dziećmi przebywającymi w przedszkolu sprawuje nauczyciel oraz asystent nauczyciela.
3) Za bezpieczeństwo dzieci w trakcie zajęć dodatkowych odpowiedzialny jest nauczyciel lub asystent nauczyciela oraz specjalista prowadzący zajęcia.
4) W trakcie wyjść poza teren przedszkola:
a) Podczas spacerów i wycieczek w mieście bezpośrednią opiekę sprawuje nauczyciel i jedna dorosła osoba przypadająca na każde 15 dzieci,
b) Podczas pobytu dziecka poza terenem przedszkola pracownicy zabierają apteczkę,
c) W czasie pobytu dzieci na placu zabaw opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel oraz przydzielony asystent nauczyciela
d) Wycieczki turystyczno-krajoznawcze organizowane są zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5) W przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich, poza udzieleniem pierwszej pomocy oraz nie podaje się żadnych leków.
6) W przypadku zauważenia symptomów choroby u dziecka pracownik przedszkola powinien jak najszybciej skontaktować się z rodzicami/prawnymi opiekunami.
7. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci:
1. Rodzice/prawni opiekunowie lub upoważniona przez nich osoba, zobowiązani są przyprowadzić dziecko do sali i przekazać pod opiekę dyżurującemu nauczycielowi bądź asystentowi nauczyciela.
2. Dziecko powinno być odbierane z przedszkola przez rodziców/prawnych opiekunów lub pisemnie upoważnioną osobę nieletnią, która ukończyła 14 rok życia. Upoważnienie takie jest skuteczne przez cały okres uczęszczania dziecka do przedszkola i może zostać w każdej chwili anulowane lub zmienione.
3. Nauczyciel/ asystent nauczyciela może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko (np. upojenie alkoholowe) będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa:
a) O przypadku każdej odmowy wydania dziecka powinien zostać niezwłocznie informowany dyrektor przedszkola,
b) Nawiązuje się kontakt z drugim rodzicem/prawnym opiekunem dziecka lub osobą upoważnioną.
4. W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola nauczyciel powinien skontaktować się telefonicznie z rodzicami/prawnymi opiekunami lub osobami upoważnionymi. Rodzic pokrywa koszty nadgodziny nauczyciela zgodnie z ustaloną stawką zawartą w umowie
z rodzicami/prawnymi opiekunami, przy czym każda rozpoczynająca się godzina będzie traktowana jako cała. W szczególnych przypadkach, gdy pod wskazanymi numerami telefonów nie będzie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców/prawnych opiekunów, nauczyciel lub asystent nauczyciela oczekuje z dzieckiem w przedszkolu przez jedną godzinę. Po upływie tego czasu powiadamia najbliższy komisariat Policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami/prawnymi opiekunami.
§ 5
Organy przedszkola
1. W przedszkolu działają następujące organy:
a) Dyrektor.
§ 6
1. Organ prowadzący przedszkole jest pracodawcą dla wszystkich pracowników.
2. Wykonuje zadania:
a) Pracodawcy i gospodarza zakładu pracy;
b) Nadaje statut i dokonuje jego zmian;
c) Podejmuje zobowiązania majątkowe w imieniu przedszkola;
d) Zapewnia bezpieczeństwo i higienę pracy oraz p.poż.;
e) Prowadzi politykę kadrową w zakresie zatrudniania i zwalniania pracowników;
f) Koordynuje współdziałanie organów przedszkola;
g) Skreśla z listy wychowanków.
§ 7
1. Dyrektor powoływany jest przez organ prowadzący przedszkole.
2. Wykonuje zadania:
a) Kieruje działalnością wychowawczo-opiekuńczo-dydaktyczną przedszkola;
b) Działa w ramach udzielonego upoważnienia;
c) Kontroluje wykonywanie zadań przez pracowników przedszkola;
d) Reprezentuje przedszkole na zewnątrz;
e) Sprawuje nadzór pedagogiczny;
f) Kieruje przedszkolem w zakresie uzgodnionym z osobą prowadzącą.
§ 8
Organizacja przedszkola
1. Do realizacji celów i zadań statutowych przedszkole posiada:
a) Sale zajęć i zabaw dla dzieci
b) Szatnię dla dzieci
c) WC dla dzieci oraz personelu
d) Kuchnię
f) Pomieszczenia administracyjno-gospodarcze
§ 9
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci o zbliżonym wieku
z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
2. Przedszkole jest 4 oddziałowe i wszystkie grupy mogą być różnorodne wiekowo.
§ 10
1. W przedszkolu praca opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczna prowadzona jest na podstawie:
a) Podstawy programowej wychowania przedszkolnego
b) Programu wychowania przedszkolnego wybranego przez nauczyciela
2. Jedna godzina zajęć nauczyciela przedszkola trwa 60 minut.
3. Osoba prowadząca zajęcia dodatkowe stosuje metody i formy pracy do możliwości rozwojowych dzieci. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo wynosi:
a) Z dziećmi 2,5 – 3 letnimi około 15-20 minut
b) Z dziećmi 4 letnimi około 30 minut
c) Z dziećmi 5-6 letnimi około 40 minut
4. Zajęcia dodatkowe będą prowadzone po zakończeniu czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego w okresie od września do czerwca.
5. Przedszkole może w czasie roku szkolnego modyfikować ofertę edukacyjną w zależności od bieżących potrzeb.
6. Przedszkole na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) może zorganizować naukę religii.
7. Rozkład dnia oddziału przedszkolnego uwzględnia:
a) Formy pracy proponowane przez nauczyciela realizowane w ramach wybranego programu
b) Swobodną działalność dzieci
c) Czynności opiekuńcze i wychowawcze
d) Uwzględnia się potrzebę odpoczynku i relaksacji
e) Potrzebę żywienia dzieci, regularne rozmieszczenie posiłków w odstępach nie krótszych niż
3 godziny
f) Potrzebę przebywania na powietrzu
8. W szczególnych przypadkach dyrektor, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony nauczyciel może zmienić organizację rozkładu dnia (np. wycieczki, uroczystości itp.)
9. Przedszkole jest czynne od godziny 6.00 do 17.00 ( godziny w ciągu roku mogą ulec zmianie) przez 12 miesięcy w roku. Osoba prowadząca przedszkole może ustalić przerwę wakacyjną, o której zostaną powiadomieni rodzice/prawni opiekunowie do końca czerwca każdego roku, lub może zamknąć placówkę w szczególnych przypadkach, kiedy frekwencja będzie mniejsza niż 10 osób (dzieci) informując o tym fakcie minimum 5 dni roboczych przed zamknięciem.
10. Godziny pracy przedszkola mogą ulec zmianie w zależności od wytycznych Ministerstwa RP bądź sytuacji niezależnych od przedszkola.
11. Realizacja podstawy programowej odbywa się od poniedziałku do piątku w okresie od 1 września do 30 czerwca.
12. Dyrektor przedszkola może zmniejszyć liczbę oddziałów w okresie ferii zimowych i w miesiącach wakacyjnych.
13. Dniami wolnymi od pracy są dni ustawowo wolne od pracy.
§ 11
Zasady przyjęcia dziecka do przedszkola i opłaty.
- Przedszkole jest jednostką niepubliczną, której działalność finansowana jest z dotacji przekazywanej przez Urząd Miejski w Głogowie oraz w formie comiesięcznej odpłatności za pobyt dziecka
w przedszkolu ponoszonej przez rodziców/prawnych opiekunów. - Podstawą zapisu dziecka do przedszkola jest „Karta zgłoszenia dziecka do przedszkola” (wzór w/w karty jest ustalony przez organ prowadzący przedszkole) i wpłaty wpisowego oraz rozmowy
z rodzicami/prawnymi opiekunami, a w razie potrzeby po spotkaniu z dzieckiem i przedstawieniu dokumentów o stanie zdrowia dziecka. W przypadku rezygnacji rodziców wpisowe nie ulega zwrotowi.
3. Dyrektor zawiera z rodzicami umowę o świadczenie usług w zakresie wychowania, nauczania i opieki na okres 12 miesięcy z możliwością przedłużenia na następne lata.
4. Dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o nie przyjęciu dziecka do przedszkola, w szczególności gdy
rodzice/prawni opiekunowie zataili istotne informacje o dziecku. Złożenie oświadczenie zawartego
w umowie cywilno-prawnej dotyczące ukończenia uczęszczania do innego placówki oświatowej.
5. W umowie cywilno-prawnej ustalone są zasady wnoszenia wysokości opłat (za opiekę bez wyżywienia). Wysokość opłaty może być zmieniona w przypadku wzrostu kosztów utrzymania przedszkola .Odpis za nieobecność dziecka w przedszkolu jest dokonywany na podstawie wyliczenia organu prowadzącego przedszkole za opiekę nad dzieckiem za każdy dzień nieobecności powyżej 5 dni (jako ciągłość) w miesiącu.
6. Podczas urlopowania dziecka oraz w okresie wypowiedzenia odpis nie jest uwzględniany.
7. W okresie wypowiedzenie bądź miesiącu, w którym następuje zakończenie umowy odpis nie podlega zwrotowi.
8. Rodzice/ prawni opiekunowie są zobowiązani do uiszczania opłat za czesne do 10 dnia każdego miesiąca gotówką bądź przelewem na konto przedszkola.
9. Opłata za czesne obowiązuję również w okresie przestoju (pełny miesiąc), bądź z przyczyn niezależnych od przedszkola. W takim okresie rodziców/ prawnych opiekunów obowiązuje opłata w wysokości 50% czesnego lub mniejsza, ustalona przez organ prowadzący.
10. Rodzice/prawni opiekunowie mogą wypowiedzieć umowę w pisemnej formie z 1-miesięcznym wyprzedzeniem ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego. Bieg terminu wypowiedzenia rozpoczyna się w pierwszym dniu nowego miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wypowiedzenia.
11. Dyrektor przedszkola ma prawo do rozwiązania z rodzicami/opiekunami prawnymi umowy
w przypadku, gdy:
a) Rodzice/prawni opiekunowie zalegają z opłatami za jeden miesiąc
b) Zachowanie dziecka powoduje zagrożenie zdrowia lub życia wychowanków przedszkola
c) Rodzice/prawni opiekunowie zataili informację o stanie zdrowia dziecka, co uniemożliwia prawidłowy proces wychowawczo-opiekuńczo-dydaktyczny
d) Nastąpi brak współpracy pomiędzy rodzicami/prawnymi opiekunami a personelem dydaktycznym przedszkola w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczo-opiekuńczo-dydaktycznych
12. Umowa zostaje rozwiązana po uprzednim pisemnym powiadomieniu rodziców/prawnych opiekunów.
§ 12
1. Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
1)W przedszkolu zatrudnia się pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych.
2) Wszyscy pracownicy przedszkola zatrudnieni są na podstawie Kodeksu Pracy.
§ 13
1. W przedszkolu utworzone są następujące stanowiska niepedagogiczne:
a) Kucharz
b) Pomoc kucharza
c) Asystent nauczyciela
2. Podstawowe zadania pracowników niepedagogicznych:
1) Kucharz:
a) Organizuje pracę w kuchni pod kątem przyrządzania posiłków zgodnie z normami, gramaturą
i jadłospisem przeznaczonym dla dzieci w wieku przedszkolnym
b) Przyjmuje i kwituje odbiór produktów z magazynu oraz racjonalnie je wykorzystuje
c) Dba o najwyższą jakość przygotowanych posiłków
d) Sporządza i opisuje próbki pokarmowe
e) Dba o czystość w pomieszczeniach kuchennych i magazynowych
f) Uczestniczy w planowaniu jadłospisów
g) Wdraża i realizuje system i zasady HACCP – Dobra Praktyka Higieniczna i Dobra Praktyka Produkcyjna
h) Przyjmuje towar od dostawców
2) Pomoc kucharza
a) Wykonuje wszystkie prace zlecone przez kucharza związane z przygotowaniem posiłków dla dzieci
b) Utrzymuje w czystości pomieszczenia kuchenne i magazynowe
c) Zastępuje kucharza w razie jego nieobecności
3) Asystenta nauczyciela
a) Dba o czystość, estetykę, ład i porządek w przydzielonych pomieszczeniach
b) Pomaga przy organizacji spożywania posiłków i pomaga przy karmieniu dzieci
c) Przestrzega dyscypliny pracy, przepisów BHP i p.poż.
d) Pomaga dzieciom w czynnościach samoobsługowych
e) Wspólnie z nauczycielem dba o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci
f) Uczestniczy w spacerach, wycieczkach oraz pobycie na placu zabaw dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieci
g) Pomaga nauczycielowi w organizacji zajęć z dziećmi i porządkuje stanowiska pracy po zajęciach
h) Współpracuje z nauczycielem w powierzonej grupie wyznaczonej przez dyrektora.
i) Wykonuje prace związane z wychowaniem i opieką nad dziećmi.
3.W przedszkolu utworzone są następujące stanowiska pedagogiczne:
a) Dyrektor
b) Nauczyciel wychowania przedszkolnego
c) Pedagog specjalny
4.Podstawowe zadania pracowników pedagogicznych:
1) Dyrektor
a) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
b) wspierać każdego wychowanka w jego rozwoju;
c) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
d) dbać o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
e) kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
2) Nauczyciel wychowania przedszkolnego:
a) planowanie i bezpośrednie realizowanie z dziećmi zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, ponoszenie odpowiedzialności za ich jakość;
b) realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania dzieci;
c) odpowiedzialność za życie dzieci, zapewnienie im pełnego poczucia bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym;
d) kontrolowanie pod kątem bezpieczeństwa miejsc przebywania dzieci (sala zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzętu, pomocy i zabawek;
e) samokształcenie i doskonalenie zawodowe przez:
f) udział w konferencjach metodycznych, zespołach samokształceniowych oraz problemowych;
g) udział w spotkaniach z różnymi specjalistami w formie wykładów seminariów, zajęć o charakterze warsztatowym, kursów, doskonalących organizowanych przez instytucje do tego uprawnione;
h) aktywne dokształcanie i doskonalenie w ramach W.D.N.;
i) czytanie na bieżąco literatury wiążącej się z problematyką rozwoju i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym;
j) wymianę doświadczeń zawodowych z innymi nauczycielami z różnych placówek przedszkolnych;
k) wspólne, umiejętne rozwiązywanie problemów występujących w przedszkolu, a dotyczące różnych spraw;
l) korzystanie z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora oraz z wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych;
m) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznania możliwości i potrzeb dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
n) nauczyciel analizuje obserwacje pod koniec pierwszego i drugiego semestru, a wyniki w formie pisemnej uwzględnia w sprawozdaniach dotyczących prowadzonej grupy;
o) po przeprowadzonej analizie osiągnięć dzieci we współpracy ze specjalistami, nauczyciel prowadzi pracę indywidualną z dzieckiem uzdolnionym, oraz z dzieckiem o szczególnych potrzebach edukacyjnych;
p) karty obserwacji przechodzą razem z dzieckiem do następnej grupy;
q) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcia przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej nauczyciel przeprowadza analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnoza przedszkolna).
I. Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną dotyczącą oddziału, w którym pracuje. Są to następujące dokumenty:
a) dziennik zajęć w przedszkolu
b) plan miesięczny na dany miesiąc korelujący z programem, który jest realizowany w danej grupie wiekowej
c) arkusze diagnostyczne
II. Współpraca z placówkami i specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną i zdrowotną oraz współpraca z instruktorami lub nauczycielami zajęć dodatkowych.
a) współpraca z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci w ramach
b) organizowanych spotkań indywidualnych, grupowych, w czasie dni otwartych, w czasie zajęć otwartych, wymiana poglądów, informacji na tematy dotyczące całej grupy jak i indywidualnych dzieci;
c) bieżące informowanie rodziców o rozwoju, postępach i trudnościach wychowawczych dzieci;
d) otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka i utrzymywanie kontaktu z ich rodzicami;
e) bieżące prezentowanie prac plastycznych dzieci;
f) współpraca z rodzicami w organizowaniu uroczystości przedszkolnych i innych prac związanych
z działalnością przedszkola i danej grupy:
g) wykonywanie zadań dodatkowych oraz innych prac zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji przedszkola;
h) przygotowanie na piśmie razy w roku sprawozdania z pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz innych sprawozdań zleconych przez Dyrektora;
i) stałe podnoszenie jakości pracy własnej i przedszkola;
j) przestrzeganie przepisów BHP. i p.poż.;
k) udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna, powiadomienie dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach;
l) w celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, nauczyciele powinni znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej;
m) dbałość o estetykę, ład i porządek powierzonych pomieszczeń
3) Pedagog specjalny
1) współpracuje z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami w:
a) rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego
i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa
w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
2) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami ( m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi, asystentem nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny);
4. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników przedszkola ustala osoba prowadząca
przedszkole.
§ 14
1. Dyrektor uwzględniając czas pracy oddziału i realizację zadań powierza opiekę nad jednym oddziałem przedszkolnym co najmniej jednemu nauczycielowi.
2. W celu zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest, aby nauczyciel prowadził dany oddział przez cały okres uczęszczania do przedszkola
§ 15
Prawa i obowiązki dziecka
1. Dziecko ma prawo do:
a) Właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy umysłowej
b) Ochrony przed wszelkimi formami przemocy psychologicznej bądź fizycznej
c) Ochrony i poszanowania jego godności osobistej
d) Autonomii i wyznania
e) Zachowania swojej tożsamości
f) Do swobody myśli i sumienia
g) Wypoczynku – wolnego czasu
h) Prywatności
i) Podmiotowego traktowania
j) Tolerancji
k) Akceptacji takim jakie jest
l) Do popełniania błędów
2. Do obowiązków dziecka należy przestrzeganie zasad, reguł i norm życia obowiązujących w przedszkolu i w grupie.
§ 16
Wychowankowie przedszkola
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 2,5 do 6 lat.
2. Dziecko 6 letnie odbywa obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 6 lat.
3. Dyrektor przedszkola zawiadamia dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie, którym dziecko mieszka o spełnianiu przez nie obowiązku, o którym mowa w ust. 2.
4. Rodzice dziecka 6 letniego objętego obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym:
a) Zapewniają regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia
b) W formie pisemnej bądź ustnej usprawiedliwia nieobecność dziecka w przedszkolu
§ 17
Rodzice
1. Przyprowadza do przedszkola dzieci zdrowych oraz na prośbę dyrektora lub nauczyciela dostarczenie informacji potwierdzonej przez lekarza o stanie zdrowia po przebytej chorobie zakaźnej pozwalającej na pobyt dziecka w przedszkolu
2. Rodzice/prawni opiekunowie i nauczyciele zobowiązani są współpracować ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
3. Informowanie na bieżąco Dyrektora przedszkola oraz nauczycieli w przypadku zmiany mojego miejsca zamieszkania oraz numeru telefonu komórkowego.
4. Rodzice/prawni opiekunowie mają prawo do:
a) Uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka
b) Uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy
c) Wyrażania i przekazywania opinii na temat przedszkola dyrektorowi przedszkola.
§ 18
Uzyskiwanie środków finansowych na działalność przedszkola
1. Środki finansowe przeznaczone na działalność przedszkola pochodzą z:
a) Opłat rodziców/prawnych opiekunów
b) Dotacji z budżetu Gminy Miejskiej Głogów
c) Darowizn od sponsorów na rzecz przedszkola
2. Do prowadzenia placówki nie mają zastosowania przepisy o działalności gospodarczej.
3. Prowadzenie przedszkola ma charakter prowadzenia działalności oświatowo-wychowawczej.
§ 19
Postanowienia końcowe
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, rodziców/prawnych opiekunów, pracowników administracji i obsługi.
3. Wszelkie zmiany do statutu wprowadza podmiot nadający statut – Organ prowadzący przedszkole.
4. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowania odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.