Statut przedszkola

Statut Przedszkola Niepublicznego „Słoneczko” w Głogowie

§1

1. Nazwa przedszkola nadana niniejszym statutem brzmi:  Przedszkole  Niepubliczne „Słoneczko”
w Głogowie.

2. Organem prowadzącym przedszkole jest: „LE-MI” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji.

3. Siedziba przedszkola znajduje się w Głogowie 67 – 200, ul. Gwiaździsta 3a.

4. Przedszkole używa pieczęci o treści:

PRZEDSZKOLE NIEPUBLICZNE

„SŁONECZKO” w Głogowie

ul. Gwiaździsta 3a, 67 – 200 Głogów

5. Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.

6. Przedszkole działa na podstawie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Gminy Miejskiej Głogów.

§2

Ilekroć w statucie mowa bez bliższego określenia o:

1. Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Niepubliczne „Słoneczko” w Głogowie.

2. Podstawie programowej wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć obowiązkowe, na danym etapie kształcenia, zestawy celów i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinno posiadać dziecko kończące przedszkole.

3. Rodzicach – należy przez to rozumieć rodzice/prawni opiekunowie.

§3

1. Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych. Celem przedszkola w szczególności jest:

a) rzetelne wypełnianie funkcji opiekuńczej, wychowawczej i kształcącej,

b) realizowanie celów wychowania przedszkolnego określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,

c) wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym oraz przyrodniczym,

d) kształtowanie i rozwijanie otwartości dziecka wobec siebie, rówieśników, innych ludzi, świata i wobec życia,

e) Pomoc i wspieranie rodziców w opiece, wychowaniu i kształceniu dzieci.

§4

1. Przedszkole realizuje cele określone w Ustawie o Systemie Oświaty, w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i wymienione w §3 poprzez zadania, a w szczególności zadaniem przedszkola jest:

a) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków opieki, wychowania i kształcenia dzieci.

b) wpajanie zasad kultury, kultury ogólnej i zasad dobrego wychowania opartych na uniwersalnych wartościach etycznych.

c) opieka nad dziećmi, wychowanie i nauczanie w atmosferze akceptacji, tolerancji i poczucia bezpieczeństwa.

d) przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej tak, aby wszystkie dzieci opanowały umiejętności i wiadomości określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

e) podtrzymanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, językowej, religijnej oraz własnej kultury
i historii.

f) wspieranie rodziców i współpraca w wychowaniu dzieci.

g) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującym prawem.

h) przygotowanie dzieci do pokonywania stresu, trudności i współzawodnictwa w życiu.

i) ułatwienie społecznej integracji wszystkich dzieci.

j) kształcenie umiejętności społecznych, poczucie solidarności, pomagania sobie nawzajem i przygotowanie do odnajdywania swojego miejsca w grupie oraz w społeczeństwie.

k) rozwijanie u dzieci takich cech charakteru jak: samodzielność, odpowiedzialność, życzliwość i uczciwość.

l) tworzenie warunków do rozwoju osobowości, aktywności twórczej i krytycznego myślenia każdego dziecka.

m) kształtowanie wrażliwości na wartości dobra, prawdy i piękna.

2. Przedszkole realizuje zadania wymienione w ust. 1 wspomagając indywidualny rozwój dziecka
i przygotowując dzieci do nauki w szkole:

1.Organizuje proces edukacyjny:

a) dając możliwość wyboru miejsca i rodzaju aktywności,

b) umiejętnie przeplatając zabawę nauką,

c) stosując metody i formy pracy dostosowane do ich potrzeb, możliwości rozwojowych i zainteresowań dzieci,

d) zapoznając dzieci z dziełami kultury polskiej,

e) tworząc sytuacje edukacyjne sprzyjające kształtowaniu wiadomości i umiejętności intelektualnych, społecznych i fizycznych.

2.Doradza i wspiera działania wychowawcze rodziców:

a) przekazuje rodzicom rzetelną informację o wynikach obserwacji i diagnozy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,

b) informuje rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu.

3. Przeprowadza obserwacje pedagogiczne i diagnozy dziecka w celu poznania możliwości rozwojowych dziecka i poznania stopnia gotowości szkolnej dziecka.

4. Współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi specjalistami w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie:

a) konsultacji i doskonalenia,

b) pomocy w zakresie doboru metod i form pomocy udzielanej dzieciom,

c) specjalistycznej diagnozy dziecka,

d) nawiązania współpracy rodziców z poradnią psychologiczno-pedagogiczną lub innymi specjalistami.

5. W zależności od potrzeb w przedszkolu organizowane są dla dzieci zajęcia dodatkowe opłacane ze środków finansowych przeznaczonych na działalność przedszkola.

6. Przedszkole realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku dzieci.

1) Organizuje proces edukacyjny zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, higieny pracy umysłowej.

2) Opiekę nad dziećmi przebywającymi w przedszkolu sprawuje nauczyciel oraz asystent nauczyciela.

3) Za bezpieczeństwo dzieci w trakcie zajęć dodatkowych odpowiedzialny jest nauczyciel lub asystent nauczyciela oraz specjalista prowadzący zajęcia.

4) W trakcie wyjść poza teren przedszkola:

a) Podczas spacerów i wycieczek w mieście bezpośrednią opiekę sprawuje nauczyciel i jedna dorosła    osoba przypadająca na każde 15 dzieci,

b) Podczas pobytu dziecka poza terenem przedszkola pracownicy zabierają apteczkę,

c) W czasie pobytu dzieci na placu zabaw opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel oraz przydzielony asystent nauczyciela

d) Wycieczki turystyczno-krajoznawcze organizowane są zgodnie z obowiązującymi przepisami.

5) W przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich, poza udzieleniem pierwszej pomocy oraz nie podaje się żadnych leków.

6) W przypadku zauważenia symptomów choroby u dziecka pracownik przedszkola powinien jak najszybciej skontaktować się z rodzicami/prawnymi opiekunami.

7. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci:

1. Rodzice/prawni opiekunowie lub upoważniona przez nich osoba, zobowiązani są przyprowadzić dziecko do sali i przekazać pod opiekę dyżurującemu nauczycielowi bądź asystentowi nauczyciela.

2. Dziecko powinno być odbierane z przedszkola przez rodziców/prawnych opiekunów lub pisemnie upoważnioną osobę nieletnią, która ukończyła 14 rok życia. Upoważnienie takie jest skuteczne przez cały okres uczęszczania dziecka do przedszkola i może zostać w każdej chwili anulowane lub zmienione.

3. Nauczyciel/ asystent nauczyciela może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko (np. upojenie alkoholowe) będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa:

a) O przypadku każdej odmowy wydania dziecka powinien zostać niezwłocznie informowany dyrektor przedszkola,

b) Nawiązuje się kontakt z drugim rodzicem/prawnym opiekunem dziecka lub osobą upoważnioną.

4. W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola nauczyciel powinien skontaktować się telefonicznie z rodzicami/prawnymi opiekunami lub osobami upoważnionymi. Rodzic pokrywa koszty nadgodziny nauczyciela zgodnie z ustaloną stawką zawartą w umowie
z rodzicami/prawnymi opiekunami, przy czym każda rozpoczynająca się godzina będzie traktowana jako cała. W szczególnych przypadkach, gdy pod wskazanymi numerami telefonów nie będzie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców/prawnych opiekunów, nauczyciel lub asystent nauczyciela oczekuje z dzieckiem w przedszkolu przez jedną godzinę. Po upływie tego czasu powiadamia najbliższy komisariat Policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami/prawnymi opiekunami.

§ 5

Organy przedszkola

1. W przedszkolu działają następujące organy:

a) Dyrektor.

§ 6

1. Organ prowadzący przedszkole jest pracodawcą dla wszystkich pracowników.

2. Wykonuje zadania:

a) Pracodawcy i gospodarza zakładu pracy;

b) Nadaje statut i dokonuje jego zmian;

c) Podejmuje zobowiązania majątkowe w imieniu przedszkola;

d) Zapewnia bezpieczeństwo i higienę pracy oraz p.poż.;

e) Prowadzi politykę kadrową w zakresie zatrudniania i zwalniania pracowników;

f) Koordynuje współdziałanie organów przedszkola;

g) Skreśla z listy wychowanków.

§ 7

1. Dyrektor powoływany jest przez organ prowadzący przedszkole.

2. Wykonuje zadania:

a) Kieruje działalnością wychowawczo-opiekuńczo-dydaktyczną przedszkola;

b) Działa w ramach udzielonego upoważnienia;

c) Kontroluje wykonywanie zadań przez pracowników przedszkola;

d) Reprezentuje przedszkole na zewnątrz;

e) Sprawuje nadzór pedagogiczny;

f) Kieruje przedszkolem w zakresie uzgodnionym z osobą prowadzącą.

§ 8

Organizacja przedszkola

1. Do realizacji celów i zadań statutowych przedszkole posiada:

a) Sale zajęć i zabaw dla dzieci

b) Szatnię dla dzieci

c) WC dla dzieci oraz personelu

d) Kuchnię

f) Pomieszczenia administracyjno-gospodarcze

§ 9

1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci o zbliżonym wieku
z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.

2. Przedszkole jest 4 oddziałowe i wszystkie grupy mogą być różnorodne wiekowo.

§ 10

1. W przedszkolu praca opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczna prowadzona jest na podstawie:

a) Podstawy programowej wychowania przedszkolnego

b) Programu wychowania przedszkolnego wybranego przez nauczyciela

2. Jedna godzina zajęć nauczyciela przedszkola trwa 60 minut.

3. Osoba prowadząca zajęcia dodatkowe stosuje metody i formy pracy do możliwości rozwojowych dzieci. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo wynosi:

a) Z dziećmi 2,5 – 3 letnimi około 15-20 minut

b) Z dziećmi 4 letnimi około 30 minut

c) Z dziećmi 5-6 letnimi około 40 minut

4. Zajęcia dodatkowe będą prowadzone po zakończeniu czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego w okresie od września do czerwca.

5. Przedszkole może w czasie roku szkolnego modyfikować ofertę edukacyjną w zależności od bieżących potrzeb.

6. Przedszkole na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) może zorganizować naukę religii.

7. Rozkład dnia oddziału przedszkolnego uwzględnia:

a) Formy pracy proponowane przez nauczyciela realizowane w ramach wybranego programu

b) Swobodną działalność dzieci

c) Czynności opiekuńcze i wychowawcze

d) Uwzględnia się potrzebę odpoczynku i relaksacji

e) Potrzebę żywienia dzieci, regularne rozmieszczenie posiłków w odstępach nie krótszych niż
3 godziny

f) Potrzebę przebywania na powietrzu

8. W szczególnych przypadkach dyrektor, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony nauczyciel może zmienić organizację rozkładu dnia (np. wycieczki, uroczystości itp.)

9. Przedszkole jest czynne od godziny 6.00 do 17.00 ( godziny w ciągu roku mogą ulec zmianie) przez 12 miesięcy w roku. Osoba prowadząca przedszkole może ustalić przerwę wakacyjną, o której zostaną powiadomieni rodzice/prawni opiekunowie do końca czerwca każdego roku, lub może zamknąć placówkę w szczególnych przypadkach, kiedy frekwencja będzie mniejsza niż 10 osób (dzieci) informując o tym fakcie minimum 5 dni roboczych przed zamknięciem.

10. Godziny pracy przedszkola mogą ulec zmianie w zależności od wytycznych Ministerstwa RP bądź sytuacji niezależnych od przedszkola.

11. Realizacja podstawy programowej odbywa się od poniedziałku do piątku w okresie od 1 września do 30 czerwca.

12. Dyrektor przedszkola może zmniejszyć liczbę oddziałów w okresie ferii zimowych i w miesiącach wakacyjnych.

13. Dniami wolnymi od pracy są dni ustawowo wolne od pracy.

§ 11

Zasady przyjęcia dziecka do przedszkola i opłaty.

  1. Przedszkole jest jednostką niepubliczną, której działalność finansowana jest z dotacji przekazywanej przez Urząd Miejski w Głogowie oraz w formie comiesięcznej odpłatności za pobyt dziecka
    w przedszkolu ponoszonej przez rodziców/prawnych opiekunów. 
  2. Podstawą zapisu dziecka do przedszkola jest „Karta zgłoszenia dziecka do przedszkola” (wzór w/w karty jest ustalony przez organ prowadzący przedszkole) i wpłaty wpisowego oraz rozmowy
    z rodzicami/prawnymi opiekunami, a w razie potrzeby po spotkaniu z dzieckiem i przedstawieniu dokumentów o stanie zdrowia dziecka. W przypadku rezygnacji rodziców wpisowe nie ulega zwrotowi.

3. Dyrektor zawiera z rodzicami umowę o świadczenie usług w zakresie wychowania, nauczania i opieki na okres 12 miesięcy z możliwością przedłużenia na następne lata.

4. Dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o nie przyjęciu dziecka do przedszkola, w szczególności gdy

rodzice/prawni opiekunowie zataili istotne informacje o dziecku. Złożenie oświadczenie zawartego
w umowie cywilno-prawnej dotyczące ukończenia uczęszczania do innego placówki oświatowej.

5. W umowie cywilno-prawnej ustalone są zasady wnoszenia wysokości opłat (za opiekę bez wyżywienia). Wysokość opłaty może być zmieniona w przypadku wzrostu kosztów utrzymania przedszkola .Odpis za nieobecność dziecka w przedszkolu jest dokonywany na podstawie wyliczenia organu prowadzącego przedszkole za opiekę nad dzieckiem za każdy dzień nieobecności powyżej 5 dni (jako ciągłość) w miesiącu.

6. Podczas urlopowania dziecka oraz w okresie wypowiedzenia odpis nie jest uwzględniany.

7. W okresie wypowiedzenie bądź miesiącu, w którym następuje zakończenie umowy odpis nie podlega zwrotowi.

8. Rodzice/ prawni opiekunowie są zobowiązani do uiszczania opłat za czesne do 10 dnia każdego miesiąca gotówką bądź przelewem na konto przedszkola.

9. Opłata za czesne obowiązuję również w okresie przestoju (pełny miesiąc), bądź z przyczyn niezależnych od przedszkola. W takim okresie rodziców/ prawnych opiekunów obowiązuje opłata w wysokości 50% czesnego lub mniejsza, ustalona przez organ prowadzący.

10. Rodzice/prawni opiekunowie mogą wypowiedzieć umowę w pisemnej formie z 1-miesięcznym wyprzedzeniem ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego. Bieg terminu wypowiedzenia rozpoczyna się w pierwszym dniu nowego miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wypowiedzenia.

11. Dyrektor przedszkola ma prawo do rozwiązania z rodzicami/opiekunami prawnymi umowy
w przypadku, gdy:

a) Rodzice/prawni opiekunowie zalegają z opłatami za jeden miesiąc

b) Zachowanie dziecka powoduje zagrożenie zdrowia lub życia wychowanków przedszkola

c) Rodzice/prawni opiekunowie zataili informację o stanie zdrowia dziecka, co uniemożliwia prawidłowy proces wychowawczo-opiekuńczo-dydaktyczny

d) Nastąpi brak współpracy pomiędzy rodzicami/prawnymi opiekunami a personelem dydaktycznym przedszkola w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczo-opiekuńczo-dydaktycznych

12. Umowa zostaje rozwiązana po uprzednim pisemnym powiadomieniu rodziców/prawnych opiekunów.

§ 12

1. Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola

1)W przedszkolu zatrudnia się pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych.

2) Wszyscy pracownicy przedszkola zatrudnieni są na podstawie Kodeksu Pracy.

§ 13

1. W przedszkolu utworzone są następujące stanowiska niepedagogiczne:

a) Kucharz

b) Pomoc kucharza

c) Asystent nauczyciela

2. Podstawowe zadania pracowników niepedagogicznych:

1)  Kucharz:

a) Organizuje pracę w kuchni pod kątem przyrządzania posiłków zgodnie z normami, gramaturą
i jadłospisem przeznaczonym dla dzieci w wieku przedszkolnym

b) Przyjmuje i kwituje odbiór produktów z magazynu oraz racjonalnie je wykorzystuje

c) Dba o najwyższą jakość przygotowanych posiłków

d) Sporządza i opisuje próbki pokarmowe

e) Dba o czystość w pomieszczeniach kuchennych i magazynowych

f) Uczestniczy w planowaniu jadłospisów

g) Wdraża i realizuje system i zasady HACCP – Dobra Praktyka Higieniczna i Dobra Praktyka Produkcyjna

h) Przyjmuje towar od dostawców

2) Pomoc kucharza

a) Wykonuje wszystkie prace zlecone przez kucharza związane z przygotowaniem posiłków dla dzieci

b) Utrzymuje w czystości pomieszczenia kuchenne i magazynowe

c) Zastępuje kucharza w razie jego nieobecności

3) Asystenta nauczyciela

a) Dba o czystość, estetykę, ład i porządek w przydzielonych pomieszczeniach

b) Pomaga przy organizacji spożywania posiłków i pomaga przy karmieniu dzieci

c) Przestrzega dyscypliny pracy, przepisów BHP i p.poż.

d) Pomaga dzieciom w czynnościach samoobsługowych

e) Wspólnie z nauczycielem dba o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci

f) Uczestniczy w spacerach, wycieczkach oraz pobycie na placu zabaw dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieci

g) Pomaga nauczycielowi w organizacji zajęć z dziećmi i porządkuje stanowiska pracy po zajęciach

h) Współpracuje z nauczycielem w powierzonej grupie wyznaczonej przez dyrektora.

i) Wykonuje prace związane z wychowaniem i opieką nad dziećmi.

3.W przedszkolu utworzone są następujące stanowiska pedagogiczne:

a) Dyrektor

b) Nauczyciel wychowania przedszkolnego

c) Pedagog specjalny

4.Podstawowe zadania pracowników pedagogicznych:

1) Dyrektor

a) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;

b) wspierać każdego wychowanka w jego rozwoju;

c) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;

d) dbać o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;

e) kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.

2) Nauczyciel wychowania przedszkolnego:

a) planowanie i bezpośrednie realizowanie z dziećmi zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, ponoszenie odpowiedzialności za ich jakość;

b) realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania dzieci;

c) odpowiedzialność za życie dzieci, zapewnienie im pełnego poczucia bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym;

d) kontrolowanie pod kątem bezpieczeństwa miejsc przebywania dzieci (sala zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzętu, pomocy i zabawek;

e) samokształcenie i doskonalenie zawodowe przez:

f) udział w konferencjach metodycznych, zespołach samokształceniowych oraz problemowych;

g) udział w spotkaniach z różnymi specjalistami w formie wykładów seminariów, zajęć o charakterze warsztatowym, kursów, doskonalących organizowanych przez instytucje do tego uprawnione;

h) aktywne dokształcanie i doskonalenie w ramach W.D.N.;

i) czytanie na bieżąco literatury wiążącej się z problematyką rozwoju i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym;

j) wymianę doświadczeń zawodowych z innymi nauczycielami z różnych placówek przedszkolnych;

k) wspólne, umiejętne rozwiązywanie problemów występujących w przedszkolu, a dotyczące różnych spraw;

l) korzystanie z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora oraz z wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych;

m) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznania możliwości i potrzeb dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;

n) nauczyciel analizuje obserwacje pod koniec pierwszego i drugiego semestru, a wyniki w formie pisemnej uwzględnia w sprawozdaniach dotyczących prowadzonej grupy;

o) po przeprowadzonej analizie osiągnięć dzieci we współpracy ze specjalistami, nauczyciel prowadzi pracę indywidualną z dzieckiem uzdolnionym, oraz z dzieckiem o szczególnych potrzebach edukacyjnych;

p) karty obserwacji przechodzą razem z dzieckiem do następnej grupy;

q) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcia przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej nauczyciel przeprowadza analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnoza przedszkolna).

I. Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną dotyczącą oddziału, w którym pracuje. Są to następujące dokumenty:

a) dziennik zajęć w przedszkolu

b) plan miesięczny na dany miesiąc korelujący z programem, który jest realizowany w danej grupie wiekowej

c) arkusze diagnostyczne

II. Współpraca z placówkami i specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną i zdrowotną oraz współpraca z instruktorami lub nauczycielami zajęć dodatkowych.

a) współpraca z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci w ramach

b) organizowanych spotkań indywidualnych, grupowych, w czasie dni otwartych, w czasie zajęć otwartych, wymiana poglądów, informacji na tematy dotyczące całej grupy jak i indywidualnych dzieci;

c) bieżące informowanie rodziców o rozwoju, postępach i trudnościach wychowawczych dzieci;

d) otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka i utrzymywanie kontaktu z ich rodzicami;

e) bieżące prezentowanie prac plastycznych dzieci;

f) współpraca z rodzicami w organizowaniu uroczystości przedszkolnych i innych prac związanych
z działalnością przedszkola i danej grupy:

g) wykonywanie zadań dodatkowych oraz innych prac zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji przedszkola;

h) przygotowanie na piśmie razy w roku sprawozdania z pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz innych sprawozdań zleconych przez Dyrektora;

i) stałe podnoszenie jakości pracy własnej i przedszkola;

j) przestrzeganie przepisów BHP. i p.poż.;

k) udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna, powiadomienie dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach;

l) w celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, nauczyciele powinni znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej;

m) dbałość o estetykę, ład i porządek powierzonych pomieszczeń

3) Pedagog specjalny

1) współpracuje z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami w:

a) rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego
 i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa
w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,

b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,

c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,

d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;

2) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:

a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,

b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,

c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,

d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;

4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;

5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami ( m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi, asystentem nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny);

4. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników przedszkola ustala osoba prowadząca

przedszkole.

§ 14

1. Dyrektor uwzględniając czas pracy oddziału i realizację zadań powierza opiekę nad jednym oddziałem przedszkolnym co najmniej jednemu nauczycielowi.

2. W celu zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest, aby nauczyciel prowadził dany oddział przez cały okres uczęszczania do przedszkola

§ 15

Prawa i obowiązki dziecka

1. Dziecko ma prawo do:

a) Właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy umysłowej

b) Ochrony przed wszelkimi formami przemocy psychologicznej bądź fizycznej

c) Ochrony i poszanowania jego godności osobistej

d) Autonomii i wyznania

e) Zachowania swojej tożsamości

f) Do swobody myśli i sumienia

g) Wypoczynku – wolnego czasu

h) Prywatności

i) Podmiotowego traktowania

j) Tolerancji

k) Akceptacji takim jakie jest

l) Do popełniania błędów

2. Do obowiązków dziecka należy przestrzeganie zasad, reguł i norm życia obowiązujących w przedszkolu i w grupie.

§ 16

Wychowankowie przedszkola

1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 2,5 do 6 lat.

2. Dziecko 6 letnie odbywa obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 6 lat.

3. Dyrektor przedszkola zawiadamia dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie, którym dziecko mieszka o spełnianiu przez nie obowiązku, o którym mowa w ust. 2.

4. Rodzice dziecka 6 letniego objętego obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym:

a) Zapewniają regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia

b) W formie pisemnej bądź ustnej usprawiedliwia nieobecność dziecka w przedszkolu

§ 17

Rodzice

1. Przyprowadza do przedszkola dzieci zdrowych oraz na prośbę dyrektora lub nauczyciela dostarczenie informacji potwierdzonej przez lekarza o stanie zdrowia po przebytej chorobie zakaźnej pozwalającej na pobyt dziecka w przedszkolu

2. Rodzice/prawni opiekunowie i nauczyciele zobowiązani są współpracować ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.

3. Informowanie na bieżąco Dyrektora przedszkola oraz nauczycieli w przypadku zmiany mojego miejsca zamieszkania oraz numeru telefonu komórkowego.

4. Rodzice/prawni opiekunowie mają prawo do:

a) Uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka

b) Uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy

c) Wyrażania i przekazywania opinii na temat przedszkola dyrektorowi przedszkola.

§ 18

Uzyskiwanie środków finansowych na działalność przedszkola

1. Środki finansowe przeznaczone na działalność przedszkola pochodzą z:

a) Opłat rodziców/prawnych opiekunów

b) Dotacji z budżetu Gminy Miejskiej Głogów

c) Darowizn od sponsorów na rzecz przedszkola

2. Do prowadzenia placówki nie mają zastosowania przepisy o działalności gospodarczej.

3. Prowadzenie przedszkola ma charakter prowadzenia działalności oświatowo-wychowawczej.

§ 19

Postanowienia końcowe

1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, rodziców/prawnych opiekunów, pracowników administracji i obsługi.

3. Wszelkie zmiany do statutu wprowadza podmiot nadający statut – Organ  prowadzący przedszkole.

4. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowania odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.

Scroll to Top